Thursday, September 18, 2008

Eight Quality Management Principles

၁။စားသုံးသူဂ႐ုစိုက္ျခင္း
လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ၄င္းတို႔၏ေဖာက္သည္(၀ယ္ယူစားသုံးသူမ်ား)ကို မွီခိုအားထား ေနရသျဖင့္ ထမင္းရွင္ျဖစ္ေသာ ယင္းေဖာက္သည္မ်ားအား နာလည္း ေပးတတ္ဖို႔ရာ အေရးႀကီးသည္။ မိမိေဖာက္သည္ ဘယ္လိုပုံစံမ်ိဳးေလး လိုခ်င္ေနလဲ။ မိမိကုန္စည္ကေရာ သူတို႔လိုအပ္မႈေတြ႔နဲ႔ ျပည့္စုံရဲ႕လား၊ သူတို႔ေက်နပ္မႈရေစရန္ မိမိကုန္စည္ဟာ ဘာေတြလိုအပ္ေနေသးလဲ ဆိုတာေတြကို သိထားေပးရပါမယ္။ စားသုံးသူရဲ႕ ယခုလက္ရွိ သူတို႔လိုအပ္မႈ၊ လိုခ်င္မႈေတြကို သိထား႐ုံသာမက အနာဂတ္မွာလညး္ ၄င္းတုိ႔၏ အၾကိဳက္ေျပာင္းလဲမႈရွိမရွိ၊ မည္သို႔ ေျပာင္းလဲႏိုင္ေသးသည္ကိုလည္း သိထားမယ္ဆိုရင္ မိမိကုန္စည္အရည္အေသြးကို customer requirement နဲ႔ ေသြးဖယ္ျခင္းနည္းကာ ထိန္းသိန္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
၂။ ဦးေဆာင္မႈ
ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳသူမ်ားမွလညး္ ကိုယ့္လုပ္ငန္းရဲ႕ လမ္းေၾကာင္း၊ ဘယ္ကို သြားေနတာလဲ။ ဘာျဖစ္ခ်င္တာလဲဆိုတဲ့ ပုံစံေလး ခ်ေပးထားဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါေတြကို ကိုယ့္လုပ္ငန္းအတြင္းမွာရွိတဲ့ အလုပ္လုပ္ေနၾကတဲ့ လူေတြနားလည္ထားမွ လုပ္ငန္း၊အဖြဲ႕႔၏ ဦးတည္ခ်က္၊ ရည္မွန္းခ်က္ေအာင္ရာေအာင္ေၾကာင္းအတြက္ ျပည့္၀စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဒါေၾကာင့္ leader ေတြအေနနဲ႔ မိမိလုပ္ငန္းဘာလုပ္ခ်င္လဲ ဘယ္သြားမွာလဲ ဆိုတာကို မိမိလက္ေအာက္မွာ တာ၀န္ကိုယ္စီယူေနၾကတဲ့ ၀န္ထမ္းေတြကို နာလည္ေအာင္ ခ်ျပထားသင့္သည္။
၃။ တက္ၾကြစြာပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေရး
Organization ရဲ႕ ဘယ္ levelကမဆို ေဆာင္ရြက္ေနၾကသူေတြဟာ Organization အတြက္ အေရးၾကီးဆုံးသူေတြပါ။ Organization ကို ေဖာ္ေဆာင္ၾကမယ့္သူေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ လုပ္ငန္းအတြင္း၊ အျပင္ရွိ လူတိုင္းလူတုိင္းဟာ စိတ္ေရာ ကိုယ္ပါ တက္ၾကြစြာပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။
၄။ ထုတ္လုပ္မႈ ျဖစ္စဥ္တခုလုံး စြမ္းရည္ျပည့္ေရး
အရည္အေသြးျပည့္၀ေသာ ထုတ္ကုန္ရရွိဖို႔ဆိုရင္ ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္တေလွ်ာက္ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ ျဖစ္ေစဖို႔ အေရးၾကီးပါတယ္။ ထုတ္ကုန္ရဲ႕ အရည္အေသြးျပည့္၀ေရး၊ အေလအလြင့္ နည္းပါေရး၊ input ကို efficient ရွိရွိ သုံးႏိုင္ေရးအတြက္ ျဖစ္စဥ္တေလွ်ာက္လုံး ေသခ်ာလည္ပတ္ေစဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ေသခ်ာလည္ပတ္ရဲ႕လား၊ သြင္းအားစုေတြ အရည္အေသြးျပည့္၀ရဲ႕လား ဆိုတာ အျမဲ ေသခ်ာေနဖို႔ လိုပါတယ္။
၅။ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ စနစ္ကေရာ ထိေရာက္ရဲ႕လား
မိမိလုပ္ငန္း လည္ပတ္ပုံေတြကေရာ မိမိလုပ္ငန္း ရည္မွန္းခ်က္ေတြကို ျပည့္၀ေအာင္ျမင္လို႔လားဆိုတာ သိထားရပါမယ္။ လိုအပ္မယ္ဆုိရင္ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ စနစ္ကို ေျပာင္းလဲသင့္ေျပာင္းလဲရပါမယ္။ျပဳျပင္သင့္ ျပဳျပင္ရပါမယ္။ ထပ္ထည့္သင့္ရင္ ထည့္ရပါမယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကေရာ effective ျဖစ္လား efficient ျဖစ္ရဲ႕လား ေသခ်ာျပန္သုံးသပ္ေပးဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္။
၆။ စဥ္ဆက္မျပတ္ျမွင့္တင္မႈ
ဒါကေတာ့ အခုလို ျပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ စိန္ေခၚေနတဲ့အခ်ိန္မွာ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။ မိမိထုတ္ကုန္၊ မိမိလုပ္ငန္း၊ မိမိပန္းတိုင္ကို အျမဲျမွင့္တင္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္၊ ဒီေန႕ဟာ မေန႕႔ကထက္ ပိုေကာင္းၿပီး မနက္ျဖန္ဟာ ဒီေန႔ထက္ သာေနရဖို႕ Continual Improvement အျမဲလုပ္ေပးဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္။
၇။ လိုအပ္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္
Productနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ marketing ပိုင္းပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္မဆို ခ်မွတ္ဖို႔ရာ ခိုင္မာတဲ့သတင္းအခ်က္အလက္ ရရွိေနဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုသတင္း အခ်က္အလက္ေတြအေပၚ အေျခခံထားတဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြဟာ ထိေရာက္မႈွ ရွိမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ မ်က္ေျခမျပတ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ survay ေကာက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ ၊ research လုပ္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ အျမဲ သတင္းရယူေနဖို႔ လုိပါတယ္။
၈။ supplierေတြနဲ႔ အက်ိဳးရွိရွိ ဆက္ဆံေနေရး
လုပ္ငန္းနဲ႕ supplierဆိုတာ အျမဲ တစ္ဦးေပၚ တစ္ဦး အျပန္အလွန္ မွီခိုအားထားေနရသူေတြပါ။ လုပ္ငန္းကလည္း input ေတြ raw materialေတြ ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္မတိုင္မီ အခ်ိန္မွီ ေရာက္ရွိေရး၊ သြင္းအားစုေတြ ကုန္ၾကမး္ေတြ အရည္အေသြးမွန္ကန္ေနေရးအတြက္ supplier ကုိ လွစ္လ်ဴ႐ႈလို႔မရပါဘူး။ သူတို႔နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးမွ ေကာင္းမြန္တဲ့ အရည္အေသြးျပည့္၀တဲ့ ထုတ္ကုန္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ supplier relationship ကို အထူးဂရုျပဳ အာရုံစိုက္ေပးရပါမယ္။

Monday, September 1, 2008

What is ISO ?


ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္တြင္ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား၏ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ေရာင္းလိုအားႏွင့္ ၀ယ္လိုအားက ဆုံးျဖတ္ေပးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါဆုိ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းဟာ စားသုံးသူတို႔၏ ၀ယ္ယူမႈေပၚ မူတည္တာေပါ့။ ၀ယ္လိုအားဆိုတာလညး္ စားသုံးသူေတြက ကုန္စည္ကို ၾကိဳက္ႏွစ္သက္မႈ အရေသာ္လည္းေကာင္း ၊ လိုအပ္မႈအရေသာ္လည္းေကာင္း ၀ယ္ယူသုံးစြဲၾကလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ကုန္စည္ေတြကလည္း တမ်ိဳးတမည္သာ ရွိၾကၿပီး ၿပိဳင္ဘက္ကုန္စည္ရွိမႈဆိုတာ ရွားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နည္းပညာေတြတိုးတက္မႈေတြေၾကာင့္ အၿပိဳင္အဆုိင္ေစ်းကြက္၀င္ေရာက္ ထိုးေဖာက္မႈေတြ မ်က္ျမင္ၾကဳံေတြ႕ လို႔ေနပါသည္။ စားသုံးသူတို႕႔အေနျဖင့္လည္း မရွိလို႔သုံးရတယ္ဆိုတာထက္ ေရြးခ်ယ္ ၀ယ္ယူႏိုင္ခြင့္ေတြ မ်ားလာပါၿပီ။ ဒါဆို ေရာင္းခ်သူဘက္ကလည္း ကိုယ့္ကုန္စည္ စားသုံးသူ ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ဖို႔ လိုတာေပါ့ေနာ္။ စားသုံးသူကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ဆႏၵ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ျပည့္၀ေစမည့္ ကုန္စည္မ်ိဳး၊ ၄င္းတုိ႕အတြက္ အဆင္ေျပမယ့္ကုန္စည္မ်ဳိးဆို ေက်ေက်နပ္နပ္၀ယ္ယူမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆို ထုတ္လုပ္သူေတြ (ေရာင္းခ်သူေတြပါ) ဟာ အရည္အေသြးျပည့္၀တဲ့ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ စားသုံးသူေက်နပ္မႈကို ျပည့္၀ေစရုံသာမက ေက်နပ္သြားတဲ့စားသုံးသူဟာ ကိုယ့္ကုန္စည္ပဲ သစၥာရွိရွိ ၀ယ္ယူမႈ ျဖစ္တန္စြမး္မ်ားတဲ့အတြက္ corporate goal ျဖစ္တဲ႔ PROFIT ရမည့္အျပင္ marker leadership ျဖစ္ဖို႔ တြန္းအားတစ္ခုလည္း ျဖစ္ေစမွာပါ။ ဒါဆို ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈေတြရဲ႕ အရည္အေသြးဟာ စားသုံးသူေတြအတြက္ စိတ္ခ်ရဖို႔ လုပ္ငန္းအေနနဲ႔ အရည္အေသြးထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈ (Quality control/management ) ဟာ အခန္းက႑တစ္ခုနဲ႕ထည့္သြင္းလုပ္ေဆာင္ရေတာ့ပါမယ္။
ညတိုင္းTV advertising ေတြမွာ ISO 9000 ရ ????? … စိ္တ္ခ်ယုံၾကည္စြာသုံးစြဲႏိုင္ပါၿပီ ဆိုတာေတြ ၾကားလာရမွာပါ။ ဒါဆို ISO လက္မွတ္ရၿပီဆိုရင္ အဲ့ကုန္စည္ဟာ စားသုံးသူအတြက္ စိတ္ခ်ရၿပီလား၊ အႏၱာရယ္မရွိေတာ့တာလား၊ ဘာေၾကာင့္ အဲ့လို ေျပာႏုိင္ရတာလဲ စဥ္းစားစရာပါ။ ဒါဆို ISO ဆိုတာဘာလဲ၊ ISO ဆုိတာ ? ? ?
ISO – International Organization For Standardization - အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုပါ။ ဆြစ္ဇာလန္မွာ ရုံးစိုက္ပါတယ္။ သူကေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြရဲ႕႔ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈေတြဟာ စားသုံးသူေတြအတြက္ ဘယ္ေလာက္စိတ္ခ်ႏိုင္မႈရွိသလဲဆိုတာကို သိဖို႔ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြသတ္မွတ္ၿပီး အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ထုတ္ေပးတယ္ ဆိုပါေတာ့။ သူမွာ ပညာနယ္အသီးသီးက ကၽြမ္းက်င္အဖြဲ႔ ၁၈၀ ဖြဲ႔ ရွိပါတယ္။ သူ႕ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ Trade လုပ္တဲ့အခါ ကုန္စည္နဲ႔၀န္ေဆာင္မႈေတြ ႏိုင္ငံတကာမွာ စိ္တ္ခ်ယုံၾကည္စြာ ကုန္သြယ္ႏိုင္ေစရန္အျပင္ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္မႈ၊ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၊ စီးပြားေရးေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ဒီထက္မက ဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္လာေစရန္ ပို၍ ပူးေပါင္းမႈမ်ား တိုးလားရန္လို႔ ဆိုပါတယ္။
What type of ISO
ISO 9000 series
၁၉၈၇ မွာ ISO 9000 series ကုိ စတင္ထုတ္ျပန္ပါတယ္။သူကေတာ့ ကုန္စည္ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္တစ္ခုလုံးဟာ စားသုံးသူလိုအပ္မႈေတြကို ျပည့္မီရမယ္ ဒါမွမဟုတ္ သာလြန္ရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၁၉၉၄ မွာ vision ျပန္ေျပာင္းခဲ့ပါတယ္။ ISO 9000 : 1994 က ကုန္စည္ေတြဟာ စားသုံးသူလိုအပ္ခ်က္ကို ျပည့္၀ေစရန္အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ၄င္းတို႔ခ်မွတ္ထားေသာ အရည္အေသြးဆိုရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို အခ်က္တိုင္းမဟုတ္သည့္တိုင္ သတ္မွတ္ထားေသာ အနည္းဆုံးအခ်က္မ်ား ကိုေတာ့ ျပည္မီေနရပါမယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကေတာ့ ေယဘုယ်ဆန္ပါတယ္။ ကုန္စည္တမ်ိဳးခ်င္းစီအတြက္ သီးျခားေဖာ္ျပခ်က္မရွိပါဘူး။ ၄င္းတို႔သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ျပည့္မွီတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကုန္စည္ရဲ႕ အရည္အေသြးဟာ စိတ္ခ်ရေၾကာင္း စားသုံးသူအတြက္ အာမခံေသာအားျဖင့္ certificate ထုတ္ေပးပါတယ္။ ၂၀၀၀ခုႏွစ္ revision ျပန္လုပ္ထားတဲ့ ISO 9000:2000 က 1994 မွာရွိတဲ႔ discrete elements ေတြအစား ကုန္စည္ထုတ္လုပ္မႈprocess cycleအတြက္ လုိအပ္တဲ့ management principles ၈ခ်က္နဲ႔ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းထားပါတယ္။
9000 series မွာ
9001 - ကုန္စည္ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္ရွိ ဒီဇိုင္း၊ ထုတ္လုပ္မႈ၊ စက္ကိရိယာတပ္ဆင္တာထိေရာက္မႈ၊ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို စစ္ပါတယ္ (design, manufacturing,installation,service)
9002 – ကုန္ထုန္လုပ္မႈ၊ စက္တပ္ဆင္မႈႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈ ကိုၾကည့္ပါတယ္(production ,installation,service) (* raw material ေတြ စိ္တ္ခ်ရမႈပါပါတယ္ supplier ေတြအထိ ၾကည့္ပါတယ္ )
9003 - ေနာက္ဆုံးကုန္ေခ်ာကိုပဲ ၾကည့္တာပါ။ေေနာက္ဆုံးကုန္ေခ်ာဟာ စားသုံးသူေတြအတြက္ စိတ္ခ်ရသလားဆိုတာကို inspection and testing ပါ လုပ္ၿပီး စစ္ပါတယ္
9004 - သူကေတာ့ အျမင္က်ဥ္းက်ဥ္းပါပဲ။ ထုတ္လုပ္သူအေနနဲ႔ သူ႕လုပ္ငန္းရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ နဲ႔ အခြင့္အလမ္းေတြရယူႏိုင္ယုံသာ လုပ္ငန္းတြင္းကသာ ခ်မွတ္ထားတဲ့ guidelines ေတြျပည့္မွီရင္ ရပါၿပီလို႔ဆိုပါတယ္။
အခုေနာက္ဆုံးကေတာ့ ISO 14000 ပါ ။ ရရွိသူေတြက အနည္းအက်ဥ္းပဲရွိပါတယ္။ ဘာကြာသလဲဆိုေတာ့ environmental ကိုပါ ထည့္စဥ္းစားလာပါတယ္။ environment ကို ဆုိးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ဘယ္ေလာက္ထိ ေလွ်ာ့ႏိုင္သလဲ၊ ဥပေဒ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို ဘယ္ေလာက္ထိလိုက္နာသလဲဆိုတာကို ၾကည့္ပါတယ္။ ISO 14000 series မွာ
14001 - ကမၻာမည့္သည့္ေနရာတြင္မဆို မည္သည့္Product ႏွင့္မဆို ထုတ္လုပ္ရာတြင္ environment ကို လိုက္ေလ်ာညီေထြႏိုင္မႈကို ၾကည့္ပါတယ္၊ ေယဘူယ်ဆန္ပါတယ္။္
14004 - အေသးစိတ္ပိုက်သြားပါၿပီ ။ operation ေတြဟာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ၊ ဦးတည္ခ်က္ေတြ ဘယ္ေလာက္ထည့္စဥ္းစားရမလဲဆိုတာပါလာပါၿပီ။
14020 – labels ေတြ declaration ေတြဟာ နဲ႔ environmental နဲ႔ခ်ိတ္ဆက္ၾကည့္ပါတယ္။
14030 - ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္ၿပီးသည့္တိုင္ environmental effect နဲ႔ခ်ိတ္ဆက္ၾကည့္ပါတယ္။
14031 - environmental performance သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိ္န္းသိမ္းေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ ပါ၀င္ႏိုင္သလဲဆိုတာ ၾကည့္ပါတယ္
14040 - environmental goal ေတြကို ဘယ္ေလာက္ထိ ခ်မွတ္ေပးႏိုင္လဲဆိုတာ ၾကည့္ပါတယ္
14062 - environmental goalေတြကို ဘယ္ေလာက္ improve လုပ္ေပးႏိုင္လဲဆိုတာ ၾကည့္ပါတယ္။
ေနာက္ဆုံး 14064 ကေတာ့ greenhouse gas ဖန္လုံအိမ္အာနိသင္ ဘယ္ေလာက္ေလွ်ာ့ႏိုင္သလဲဆိုတာ ၾကည့္ပါတယ္
(* လက္လွမ္းမွီသေလာက္ စုစည္းထားတာပါ၊ ရွိပါေသးတယ္)
ွ.............ISO ရဖုိ႔ Quality ဘယ္လိုထိ္န္းမလဲဆိုတာ ဆက္လက္ၾကိဳးစားေဖာ္ထုတ္ပါဦးမယ္ ..................